ŻĄDŁO

The Sting

Produkcja: Stany Zjednoczone (1973)

Gatunek: komedia

Nagrody: Oscar (Najlepszy film, Najlepszy reżyser dla George'a Roya Hilla, Najlepsza muzyka, oryginalny dobór piosenek i/lub najtrafniejsza adaptacja dla Marvina Hamlischa, Najlepsza scenografia dla Henry'ego Bumsteada oraz Jamesa W. Payne'a, Najlepsze kostiumy dla Edith Head, Najlepsze materiały do scenariusza i scenariusz oparty na faktach lub na materiałach nigdy wcześniej niepublikowanych dla Davida S. Warda, Najlepszy montaż dla Williama Reynoldsa), David di Donatello (Najlepszy aktor zagraniczny dla Roberta Redforda)

Reżyseria: George Roy Hill
Scenariusz: David W. Maurer, David S. Ward
Zdjęcia: Robert Surtees
Muzyka: Marvin Hamlisch, Scott Joplin

Obsada: Charles Durning, Paul Newman, Robert Redford, Robert Shaw

Lot nad kukułczym gniazdem
Taksówkarz
Czas apokalipsy

Akcja toczy się w latach 30-tych XX wieku. Dwaj oszuści okradają kuriera groźnego gangstera. Ten zleca zabicie oszustów, zabija jednego z nich, drugi przysięga zemstę. W tym celu nawiązuje kontakt ze znanym oszustem karcianym. Obydwaj organizują pułapkę na gangstera, najpierw w pociągu ogrywają go w karty, a następnie organizują wielką mistyfikację, w której Lonnegan ma stracić większą sumę pieniędzy. Pośpiesznie organizują w Chicago zakład bukmacherski, w którym chcą oni oszukać gangstera na pół miliona dolarów. Pierwsza próba się nie udała, druga zakończyła się sukcesem.

Zemsta nie zawsze bywa słodka. Taki morał można wyciągnąć z tego filmu. Akcja jego zbudowana jest wokół przygotowywanego przez kilka dni wielkiego przekrętu, w grę wchodzi pół miliona dolarów. Młokos szastający pieniędzmi na prawo i lewo pragnie pomścić śmierć swojego przyjaciela i mentora. W swoim fachu jest dobry, jednak żeby robić wielkie przekręty, musi nauczyć się przede wszystkim pokory i cierpliwości. Wydawać by się mogło, że film powinien być mroczny, poważny. A tak naprawdę to komediodramat, w którym bardzo szybka akcja i powszechnie panujący luz sprawiają, że o leżącej u podstaw wielkiego przekrętu zemście za śmierć przypominamy sobie dopiero w końcowych scenach, kiedy młokos nie odbiera swojej doli, bo i tak przepuści pieniądze. Chęć zrobienia wielkiego przekrętu i dobrej zabawy przyćmiewa prawdziwą motywację obydwu wspólników, czyli wyjście z cienia własnej przeszłości dla Henry'ego i zemsta dla Hookera. Przekręt udaje się, wspólnicy rozchodzą się, a Hooker zdaje sobie sprawę, że zemsta nie przywróci mu przyjaciela.